- 0 kr
Ljus & Miljö utökad bytes- ångerrätt
Hos oss på Ljus & Miljö har du alltid 30 dagars bytes- ångerrätt (normalt enligt Distansavtalslagen endast 14 dagar). För att alla våra kunder skall vara nöjda så kan du i 30 dagar från det att du mottagit din beställning skicka tillbaka oanvända, oskadade varor.
Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för varor som tagits fram enligt dina anvisningar eller varor som snabbt kan försämras eller bli gamla. Ex. på vara enligt dina anvisningar är dammduk och slang som beställts och kapas som metervara.
Till varje order medföljer returfraktsedel för att enkelt kunna lämna in varan på närmaste Posten postombud/serviceställe.
Vid fel på eller felaktigt levererad vara står vi på Ljus & Miljö självklart för fraktkostnader så att du får en ny! Om du inte önskar få felet åtgärdat, exempelvis om du haft oturen att få en defekt vara. Men vill reklamera samt ångra köpet och inte önskar en ny. Hanteras ärendet som ångrat köp enligt villkoren nedan.
Vid ångrat köp står du som kund själv för kostnader, vilka debiteras genom returfrakten. Tänk därför på att privatperson som utnyttjar sin bytes- ångerrätt, vid återbetalning samtidigt debiteras en kostnad för hantering och leveranser av order.
Vid retur till oss i samband med användning av vår medföljande returfraktsedel, tar vi ut 99 kr i returfraktavgift. Kostnad för frakt av ordern till dig återbetalas ej, vilket gäller för alla order som önskat levereras med något av våra erbjudna fraktalernativ.
Produkter som själv returneras genom att besöka vår butik i Asarum, debiteras ej kostnad för returfrakt.
Vid ångrat köp återbetalas värdet på de produkter som ångrats samtidigt som kostnad för retur debiteras.
Att tänka på innan du genomför ett köp eller önskar ångra ditt köp!
Vid köp av produkter där ordervärdet inte blir så högt. Var då extra noggrann med att det är produkter du verkligen vill behålla och vet passar för sitt ändamål. Efter kostnader för retur i samband med ångrat köp, kan det bli olönsamt för dig som kund att ångra köp med lågt värde. Våra utgifter för hantering och fraktkostnader är inte kopplade till produkters värde och många produkter kan ha stora paket med dyr frakt trots lågt pris på varan.
Vi hade önskat att ett ångrat köp skulle kunna vara kostnadsfritt för alla. Men kostnader för frakter är så pass stora att vi tvingas ta ut avgifter för att kunna hålla samma priser på internet som vi gör i vår fysiska butik.
Överenskommen leverans av produkter som skickats i samband med separat överenskommen leverans, inkluderas inte av en returfrakt på 99 kr. Ex. varor som normalt endast hämtas i butik men som önskat skickas, debiteras samma belopp vid retur som avtalats för utleveransen.
Om en produkt verkar defekt och om du funderar på ifall det är ett ärende för reklamation. Kontrollera i så fall först så inte orsaken beror på en komponent eller del som slutat fungera av normalt slitage. Ett vanligt exempel på detta, kan vara en ljuskälla i en ljusstake. Vissa ljusstakar slutar lysa helt ifall endast en av ljuskällorna är trasig. Prova därför alltid ersätta ljuskällor innan ni reklamerar en belysningsprodukt. Om ni är osäker, kontakta oss innan ni returnerar så hjälper vi er.
Returnering av paketets storlek får inte vara större än du fick den levererad. Har du beställt flera varor men endast vill returnera en eller delar av orderns varor. Anpassa storleken och emballera endast varorna ni returnerar samt använd inte ett paket som är anpassat för flera eller större varor.
Leveranser som består av fler än ett paket/kolli får inte slås samman och returneras som ett större paket/kolli. Det följer alltid med en separat retursedel för varje paket/kolli.
Returneras paket i större (volym/längd) eller tyngre form än de anlände, kan det resultera i överskridna leveransvillkor hos vår speditör till höga straffavgifter. Ev. avgifter p.g.a. överskridna leveransvillkor debiteras kunden. Är ni osäker så slå oss en signal eller fråga ert posten ombud.
Ansvar vid returnering för väl skyddande förpackning av produkter samt att de kommer fram till oss i oskadat skick ligger hos dig som kund.
Viktigt att tänka på om förpackningen
Om du måste bryta förpackningen för att kunna fastställa varans egenskaper eller funktion, måste förpackningen öppnas mycket varsamt. Var noggrann och notera hur produkten är förpackad så du vid returbehov kan packa tillbaka och återställa produkten till förpackningens originalutförande. Alla delar behöver återställas, inkl. skyddande plastförpackningar som kan ingå. Förpackningen och dess innehåll skall hanteras så att det vid eventuell returnering ser oöppnat ut. Returfraktsedel får ej klistras direkt på originalkartong.
Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt så att den inte längre kan säljas som ny, kan Ljus & Miljö göra en nedskrivning av återbetalningen motsvarande värdeminskningen på varan.
Garanti och reklamation
Om varan skulle vara trasig när du öppnar paketet eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson, 1 års garanti samt reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Fel som täcks av garanti och reklamation gäller endast ursprungliga fel som redan fanns i produkten vid leverans. Fel som uppkommer p.g.a. egen åverkan på produkten utöver normalt användande täcks ej av garanti.
Om du reklamerar en trasig vara men inte önskar en ny, utan istället väljer ångra köpet genom att utnyttja din ångerrätt. Så hanteras köpet under samma villkor som ångrat köp och avgifter för returen tillkommer.
Ifall du misstänker ditt paket fått transportskada som skett under leveransen till dig i någon form av yttre skada, där du uppfattar det som just en transportskada. Ber vi er om möjligt dokumentera skador så snabbt som möjligt med foto. Ifall innehållet skulle vara skadat måste det dokumenteras och reklameras omgående till Postnord.
Både du som mottagare och vi som avsändare kan göra en reklamation för leveransen. Oavsett om du anmäler skadan till Postnord eller ej, så kommer vi att göra en anmälan och ber er fotografera skadan och maila bild till oss på kundtjanst@ljusochmiljo.se som underlag. I de fall en kund redan anmält skadan till Postnord, är processen redan igång när vi skickar vår anmälan och processen brukar som följd gå fortare.
Skador på varor som uppkommit under transport ersätts självklart av Ljus & Miljö kostnadsfritt.
Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.
En godkänd retur- eller reklamationsblankett ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan godkänd retur- eller reklamationsblankett accepteras ej.
Instruktion för returnering av vara:
Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran.
- Fyll i formuläret nedan. Det är viktigt att ni fyller i samtliga fält. I fältet beskrivning, nämn även där om ni önskar en ny vara, byta till någon annan vara eller endast returnera. Det går även alldeles utmärkt att skicka ett mail till kundservice@ljusochmiljo.se och beskriva orsaken till retur.
- Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
- Invänta att returnera varan tills du fått svar från oss.
- Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
- Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
- Tejpa eller klistra inte returfraktsedel direkt på originalkartongen.
- Förpacka godset väl för att undvika skador. Du ansvarar själv för att varan returneras till oss i oförändrat skick.
OBS! Returer som skickas in utan godkänd retur- eller reklamationsbekräftelse kan ej bearbetas.